netcom 2019

NETCOM 2019 reflexiona sobre els reptes dels ciutadans del s. XXI

La transparència i l’ètica han estat els temes centrals de la vuitena edició de NETCOM, que ha aplegat 300 professionals de la comunicació en la cita anual que organitza Dircom Catalunya a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, i que ha consistit en un diàleg entre Cristina Gallach (Alta Comissionada per a l’Agenda 2030) i Victoria Camps (catedràtica emèrita de Filosofia Moral i Política de la UAB) conduït pel periodista Ramon Pellicer.

Tant la presidenta, Maria Lluïsa Martínez Gistau, com les dues convidades d’enguany han situat qüestions com la sostenibilitat, la protecció del medi ambient i la lluita contra les desigualtats com els grans reptes de la ciutadania del s. XXI.

Patrocinio

Les claus del diàleg

El ciutadà del s. XXI
Victoria Camps

Aquest poble està format per persones, que són subjectes de drets fonamentals. I reclamen aquests drets. Però perquè estiguin realment garantits s’han de sentir també subjectes de deures, obligacions i compromisos. Cadascú des del lloc que està ocupant. Hem de vincular ètica i ciutadania.

Les actituds ciutadanes o cíviques són el mínim comú ètic que avui s’hauria d’exigir a tothom, sigui on sigui.

Victoria Camps

El ciutadà del s. XXI està sotmès a moltíssimes pressions socioeconòmiques en un món en canvi, molt empoderat, però amb gran dosi de desorientació. Això pot tirar cap als populismes o posicions radicals. Tenim més necessitat que mai d’establir xarxes, polítiques públiques, mobilitzar. Perquè pugui contribuir i formi part dels projectes col·lectius per transformar un món millor.

Victoria Camps

La llibertat i la igualtat
Victoria Camps

La mateixa llibertat desconcerta l’individu. Defensem el nostre món, i aquest és un fracàs de l’ètica liberal. Ha posat l’accent en la llibertat, necessitem una mínima igualtat perquè tothom pugui ser lliure. Però la igualtat la garanteixen els estats. Llavors l’individu quina responsabilitat té davant d’això? En principi cap, cadascú va a la seva. El món està atomitzat. Aquí és on entra l’ètica, la necessitat de crear compromisos ciutadans al voltant d’un bé comú.

Victoria Camps

L’Agenda 2030 és una capsa d’eines per construir el món a llarg termini. Les incerteses del futur són tant grans que és molt important definir cap a on no volem anar, i que això sigui en el marc de les polítiques públiques, de les accions individuals i de la mobilització del sector privat.

Les prioritats dels Futurs
Victoria Camps

El gran valor del futur és acabar amb les grans desigualtats. El que s’ha de sostenir és la justícia. I per sostenir la justícia s’ha de sostenir el planeta.

Victoria Camps

No és ètic deixar a les properes generacions
un planeta on no hi podran viure.

Victoria Camps

En el terreny de les desigualtats, pensem que tot ho ha de fer la política, tot ho han de fer els estats. Com a individus podem fer poques coses, però algunes coses podem fer.

Victoria Camps

Estem en un moment de multiplicació exponencial de la sensibilització, però ens costa acostumar-nos a consumir i produir d’una manera diferent.

Victoria Camps

La participació dels joves i les persones grans
Victoria Camps

Per implicar la joventut el més important és donar-li una certa seguretat econòmica. La precarietat en què viu la joventut no li permet avui implicar-se. Passa el mateix amb les persones grans. L’envelliment de la població és un altre dels grans problemes actuals: què fem per treure’ls el rendiment que els podem treure?

Victoria Camps

Cal un pacte intergeneracional per implicar-hi tothom. L’Agenda 2030 és per als joves, i assegura el futur dels joves. Els adults ens hem d’encarregar d’incorporar-los. Se’ls ha de donar més espai. Hi ha una gran mobilització, però estan infrarepresentats en els mitjans de comunicació.

Victoria Camps

Com transformem el món? L’exemple del feminisme
Victoria Camps

En què ha de consistir el compromís ciutadà en el s. XXI? Aquí el món de la comunicació és fonamental. Com fer que hi hagi una immersió, ens hi hem de comprometre de veritat. El feminisme ho està aconseguint, per exemple. està aconseguint que tothom pensi que el món home-dona ha de canviar perquè hi ha uns problemes que s’han de resoldre (violència, falta de paritat, etc.).

Victoria Camps

Per primera vegada tenim aquesta caixa d’eines,
l’Agenda 2030, que és a més un contracte social,
en què cadascú hi contribueix. La mobilització és la clau.

Patrocinio